MANTAR ENFEKSİYONLARI VE OZON TEDAVİSİ

• Mantar enfeksiyonları önemli bir toplumsal sağlık sorunudur, bulaşıcı hastalıklardır ve toplumun en az %20’sini etkilediği düşünülmektedir.
  • Saç,kıl, deri ve tırnak gibi keratinize dokularda yerleşirler.
  • Deride yuvarlak,kuru, kızarık, kaşıntılı ve pullanan lezyonlar oluştururken, saç dökülmesi, tırnakta renk değişikliği, kalınlaşma, şekil bozukluğu oluştururlar.
  • Yakın temas, enfekte eşyaların (giysi,tarak,havlu,çarşaf, terlik gibi) kullanılması önemli bulaşma  yollarıdır.

TIRNAK MANTARLARINDA OZON TEDAVİSİ

• Tırnaktaki mantarların (onikomikoz) ozon tedavisi, farklı tedavi modelleri ile uygulanmaktadır.
  • Hastalığın durumuna göre sistemik ozon tedavisi uygulanabildiği gibi ozonlanmış  yağ gibi ozonlanmış ürünlerle lokal uygulama yöntemleri kullanılır.
  • Ozonlanmış yağ içindeki peroksid gibi mantarlara ,bakteri ve viruslara karşı öldürücü bileşikler sayesinde ,mantar enfeksiyonlu bölgeye ozonlanmış yağ uygulayarak lokal tedavi sağlanmış olur.
  • Ozonlanmış yağın cilt ,tırnak, saçlardaki tüm mantarlara  etki gösterdiği bulunmuş.

Yapılan  çalışmalarda

• ozonlanmış yağ ile temas ettirilmiş hastalık yapıcı mantarların genetik yapılarında hasar oluşmuştur.
  • Dermatofitlerin (mantarların) hastalık yapıcı ve deri içine girmesinden sorumlu amilaz,ureaz, lipaz ,keratinaz gibi enzim aktivitelerinin ozonlanmış  yağ ile temastan sonra önemli oranda azaldığı izlenmiştir
  • Ozonlanmış yağ içindeki  peroksidler gibi mantarları öldürücü bileşikler hücre duvarının bozulmasına , hücre içindeki enzimlerin ani boşalımına ve enzimlerin yapısının bozulmasına yol açarak mantarların  ölümüne yol açar

OZON TEDAVİSİ  İLE DİĞER TEDAVİLER ARASINDAKİ FARKLAR
Mantarların  klasik tedavisi ve ozonlu yağ ile yapılan karşılaştırmalı çalışmalarda her iki tedavi arasında anlamlı fark bulunamazken, tedaviden sonra ozonlu yağ ile tedavi edilenlerde tekrarlamanın oldukça az görüldüğü izlenmiş.
Ozonlanmış yağın herhangi bir yan etkisinin olmaması, diğer kullanılan hiçbir ilaç ile etkileşime girmemesi, tekrarlamaların klasik tedaviye göre çok daha az olması ,bazı çalışmalarda klasik tedaviden daha başarılı olması mantar tedavisinde klasik tedaviye alternatif olacağını göstermektedir